Meet the Creative: Fotografe Shruti Mehta
Eerlijk, zonder creatives stelt ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. weinig voor. Dus duiken we in onze staalkaart van Antwerps talent en stellen we met trots enkele van onze ambassadeurs voor. Shruti Mehta omschrijft zichzelf als een empathische en gewaagde fotografe, een social content creator en een stiekeme schilder. Getriggerd om haar te leren kennen? Dat dachten we al.
HOE LEG JIJ JE BEROEP UIT AAN JE FAMILIE?
“Aan mijn ouders hoef ik mijn beroep niet uit te leggen. Als ze in de buurt zijn, schakel ik hen meestal in om me te helpen bij de uiteindelijke selectie van mijn foto’s. Mijn ouders zijn van nature heel creatief en ze hebben twee ongelooflijk creatieve mensen op de wereld gezet en grootgebracht. Mijn vader gaf ons een oneindige liefde voor muziek, poëzie, lezen, tekenen en schilderen mee. Van mijn moeder nam ik de liefde voor kleur, details, vakmanschap en zelfexpressie via mode over.”
“Als er een punt komt waarop er een verklaring nodig is voor wat ik doe, dan zouden we allemaal in shock zijn.” (lacht)
WAAR STREEF JE NAAR ALS PROFESSIONAL CREATIVE?
“Ik wil nog lang als creatieve professional werken, het liefst in verschillende delen van de wereld en met mensen uit verschillende culturen. Foto’s maken, misschien schilderen, multi-disciplinaire projecten doen… De weg naar een langdurig creatief leven omvat voor mij: leren te genieten van hoogtepunten en kunnen omgaan met dieptepunten, echte verbindingen leggen waar ik ook ga en er altijd voor zorgen dat mensen zich gezien voelen via mijn foto’s. Ik wil ook aandacht blijven hebben voor mijn gezondheid. In 2022 liep ik een blessure op en sindsdien streef ik naar een betere fysieke en mentale gezondheid, zodat ik er altijd kan staan voor mijn klanten en mezelf.”
WAAR HAAL JE DE MEESTE VOLDOENING UIT ALS JE MET KLANTEN SAMENWERKT?
“Als fotografe zie ik mezelf als een creatieve dienstverlener. Zijn mijn klanten tevreden? Dan ben ik dat ook. Het maakt me blij als klanten merken dat ik naar hen luister en hen echt zie. Of wanneer verlegen of introverte klanten zich goed voelen over hoe ze eruitzien door mijn ogen of door mijn lens. Voor professionele voldoening probeer ik altijd foto’s in mijn selectie te steken die wat onverwacht en meer ‘mij’ zijn. Zien dat een klant tevreden is met zo’n foto’s brengt een grote smile op mijn gezicht.”
NAAR WELKE ANTWERPSE CREATIVE KIJK JE ZELF OP EN WAAROM?
“Er zijn er zoveel! Ik zal er een paar noemen. Mathilde Vandenbussche van Studio Mathilde is gespecialiseerd in breigoed en wil geen mode maken, maar de mogelijkheden van breigoed tonen aan andere ontwerpers, studenten, enthousiastelingen of zelfs oma’s. Haar rustige overtuiging en haar zelfbewustheid als creatieve professional ontroeren me. Dan is er Sara Mancigotti van Humble Forge Jewellery. Wat een volharding en stille toewijding voor haar vak! Ik krijg ook een goede energie van de creativiteit en openheid van haarstyliste Ditte Somers. En Katie Tomlinson heeft een heel documentaire-achtige manier om food-illustraties te maken. Haar tekeningen nodigen uit om mee aan te schuiven aan tafel. Ik hou van het gevoel dat ze creëert met haar perspectieven.”
“Antwerpen komt tot leven dankzij alle sterke creatieve energieën die hier samenkomen. Het zou zonde zijn als die lichte magie je niet ontroert."
WELKE UITSPRAAK, BOEK OF (YOUTUBE)FILM BEZORGDE JE EEN NIEUW PROFESSIONEEL INZICHT?
“Ook daar zijn er zoveel. Deze twee hebben me onherroepelijk beïnvloed.”
“‘One for the kitchen, one for the soul.’ Een uitspraak van de Indische stand-up comedian Abhish Mathew die uitlegt hoe hij professionele keuzes maakt. Hij kiest eerst een opdracht ‘waarmee hij de keuken kan runnen’: waarvan hij kan overleven en in basisbehoeften voorzien. Dan staat hij zichzelf toe om een opdracht te kiezen die zijn ziel dient, ongeacht de vergoeding. Ik vond dat geen bijzonder nieuw, maar wel een goed financieel advies. Vooral voor een hypercreatieve persoon die een creatieve carrière lang wil volhouden.”
“‘A good photo is one that moves.’ Een oud-collega deelde dit statement dat ze hoorde in een podcast. Soms kunnen woorden op bepaalde momenten in je leven zoveel meer betekenen dan je denkt. Ik probeer nog steeds foto’s te maken waarin je voelt dat er iets gaat bewegen. Alsof je zelf aanwezig bent in de setting waarin de foto is genomen. Dat gevoel wil ik creëren.”
MET WELK MISVERSTAND KRIJG JE BINNEN JOUW VAKGEBIED VAAK TE MAKEN?
“Dat fotografen foto’s nemen. Met de klik op de knop van hun ‘professionele’ camera creëren ze magie. Zeker eventfotografen worden vaak gezien als ‘knopjesdrukkers’. Natuurlijk helpt goede apparatuur om kwalitatieve beelden te maken, maar een goede foto is veel meer dan een scherp en goed belicht beeld. Een beeld valt in de smaak als het je iets vertelt: esthetisch, emotioneel, conceptueel of omdat er een goed verhaal of perspectief achter zit. Dat bereik je niet met alleen goede apparatuur, maar met soft skills zoals empathie, improvisatie en creativiteit. En hoe meer (levens)ervaring je hebt als fotograaf, hoe efficiënter en meer consistent je resultaten worden. Dus het zou fijn zijn als mensen begrijpen dat camera’s foto’s nemen. Fotografen maken foto’s.”
HOE ZIET JOUW ULTIEME DROOMPROJECT ERUIT?
“Ik heb het mezelf nog maar recent toegelaten om echt te dromen, dus een ultieme droom heb ik nog niet. Er is wel een film die ik om de zoveel jaar bekijk: V for Vendetta. Op een bepaalde manier blijft die me elke keer opnieuw ontroeren. Ik voel me dan altijd een beetje meer mens. Ik wil foto’s maken die datzelfde effect hebben op mensen.”
Credits profiel foto:
Shot by Indian photographer Himanshu Mestry, Aug 23.
(The photo was made during a class break when I was sipping 'cutting chai').
Geschreven door Nienke Soontjens