Meet the creative: bookdesigner Tina De Souter
“Ik zet telkens opnieuw een kunstobject in de wereld”
Eerlijk, zonder creatives stelt ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. weinig voor. Dus duiken we in onze staalkaart van Antwerps talent en stellen we met trots enkele van onze ambassadeurs voor. Maak kennis met Tina De Souter, bookdesigner, graphic designer en boekbinder.
1. Hoe leg jij je beroep uit aan je familie?
“Ik ben boekontwerper. Ik ben dus een grafisch ontwerper die mooie, creatieve boeken ontwerpt, liefst voor fotografen, kunstenaars, architecten… Naast boekontwerper ben ik ook boekbinder. Wie deze ambacht niet kent, denkt al snel dat ik een ‘knutselend vrouwtje’ ben. Maar ik ben handboekbinder in de professionele zin van het woord. Ik heb al voor grote namen binnen België mogen binden zoals onder andere NATAN Couture en Axel Vervoordt.”
2. Waar streef je als professional creative naar?
“Elk boek dat ik maak is een kunstobject an sich dat je wil bekijken en aanraken. Het mooiste compliment dat ik kan krijgen is iemand het boek zien kantelen, erover wrijven en bewust aan alles voelen. Dat ik mooie dingen mag maken, is uniek. Met elk nieuw boek maak ik een klant gelukkig, maak ik de kunstenaar groter en draag iets bij aan de wereld. Ik zet telkens opnieuw een kunstobject in de wereld en dat geeft me voldoening.”
3. Waar haal je de meeste voldoening uit als je met klanten samenwerkt?
“Mijn opdrachtgevers zijn fotografen, modeontwerpers, interieurarchitecten, kunstenaars, uitgeverijen… Op een gegeven moment geven zij me de inhoud van het boek en mag ik in hun wereld duiken. Het is heel inspirerend om met hen te mogen pingpongen. Zíj maken hun kunst, sámen maken we het kunstboek. Het boek is een kunstobject dat voor liefhebbers vaak toegankelijker is dan de eigenlijke kunstwerken.”
4. Naar welk Antwerpse creative kijk je zelf op en waarom?
“Ik kijk op naar Christina De Witte, een illustratrice die werkt onder de naam Chrostin. Haar illustraties hebben een mooie activistische en vaak feministische insteek die mensen iets bijleren. Ze slaat altijd de nagel op de kop. In haar comics is ze ook heel eerlijk over het freelancebestaan en wat daarbij komt kijken: nee durven zeggen tegen opdrachten, omgaan met writer's block, het impostersyndroom, waarom je creatives moet betalen in plaats exposure aan te bieden… Allemaal heel herkenbaar voor mij en andere creatives.”
5. Welke uitspraak, boek of (YouTube)film bezorgde je een nieuw professioneel inzicht?
“Ik ben een enorme fan van Kenya Hara, een Japanse ontwerper. In zijn boek Designing Design omschrijft hij haptic design, waarbij je alle zintuigen in je ontwerp betrekt. Hoe voelt de textuur? Hoe ruikt het boek? Hoe klinkt het omslaan van een blad papier? Een boek is een driedimensionaal object en daar probeer ik als ontwerper rekening mee te houden.”
“Dit boek van Kenya Hara is trouwens uitgegeven door Lars Müller. Mijn vriend wou me verrassen voor mijn verjaardag en regelde dat we zijn ontwerpstudio in Zürich konden bezoeken. Daar werden we ontvangen door Lars Müller himself. Zijn advies luidde toen: ‘Als je een passie hebt, ga er dan 100% voor! Je moet superhoog mikken. En als je moeite doet én talent hebt, kan je het maken.’ Die ontmoeting was heel inspirerend.”
6. Met welk misverstand krijg je binnen jouw vakgebied vaak te maken?
“Ik ben blij dat ik deze vraag mag beantwoorden. Want als ik mezelf voorstel als bookdesigner vragen mensen zich vaak luidop af of ik daarvan kan leven. Het antwoord is gelukkig ja! Ik besloot om meteen na mijn studies als voltijds freelancer te starten. Dat is voor deze niche best uitzonderlijk. Maar ik wist meteen wat ik wilde doen en verdiende er al snel genoeg geld mee. Ik prijs me gelukkig, want ik weet: weinig mensen doen me dit na.”
“Als mensen opmerken dat iedereen toch fotoboeken kan maken online, moet ik even verhelderen dat er veel meer bij komt kijken. Een bookdesign betekent samen met de fotograaf foto’s selecteren, sequenties bepalen, papieren kiezen, bindwijze bepalen, communiceren met de drukker... En alles op elkaar afstemmen, zodat het leest als een verhaal.”
7. Hoe ziet jouw ultieme droomproject eruit?
“Voor mij is dat een project waarbij ik veel creatieve vrijheid krijg, maar niet volledig wordt losgelaten. Design blijft subjectief. Krijg ik carte blanche, dan tast ik in het duister. Het is dus fijner als de klant wel een visie heeft, zodat we elkaar kunnen uitdagen. Dan luister ik naar zijn betekenisvolle verhaal en voegen we onze expertises samen. Om die reden werk ik liever voor klanten rechtstreeks. Uitgeverijen zijn schatjes om mee te werken, maar door opgelegde formaten en vooropgestelde budgetten limiteren ze soms je creativiteit.”
Geschreven door Studio Lima