Webshop ’n go!
De beste tips voor je online winkel
In enkele van de vorige artikels zagen we hoe de Antwerpse creatieve sector zich dankzij de coronacrisis heruitvond. Naast tal van alternatieven rond mondmaskerproductie en nieuwe oplossingen voor brainstormsessies, startten ook heel wat ondernemers met een webshop. We bekijken in dit artikel de beste adviezen om je eigen bruisend e-commerceplatform op te zetten en voluit te benutten.
Bezint eer ge begint
Een webshop spreekt voor zich: via een online variant van je fysieke winkel bestellen je klanten vanuit hun luie zetel je product of dienst. Toch is het belangrijk om je de vraag te stellen: heb ik voldoende klanten die deze service willen gebruiken? Bepaal dus of je webshop een meerwaarde biedt aan je cliënteel: Flanders DC beschreef alle voor- en nadelen van e-commerce in een uitgebreid dossier. Overtuigd van je beslissing? Bereken dan zeker eerst je e-score via de tool van het Vlaams agentschap voor innoveren en ondernemen.
Nu je weet dat je volop wil inzetten op een webshop, moet je zorgen dat alle administratie op punt staat. Het is in eerste instantie namelijk essentieel dat je bedrijf actief is én dat het ingeschreven is in de Kruispuntbank voor Ondernemingen (KBO) onder de NACE-code 47910 'Detailhandel via postorderbedrijven of via internet'. Is dit laatste niet het geval? Pas dan je NACE-code aan via My Enterprise of via het ondernemersloket.
Online winkel, offline regels
Nu je bent aangemeld bij de overheid als e-commercebedrijf, moet je beseffen dat er een pak verplichten vasthangen aan het uitbaten van een webshop. Dezelfde verantwoordelijkheden die ook gepaard gaan met een fysieke winkel, zijn van toepassing op de online beleving van je klanten. Heel wat kleine en grotere ondernemingen gaan hier al in de fout. Vermijd nalatigheden en bereid je grondig voor: je klanten zullen je dankbaar zijn!
Hou rekening met:
- Informatieplicht: je klanten moeten duidelijke info hebben over je bedrijf en zijn diensten, maar ook over de prijzen, alle bijkomende kosten, betaalmogelijkheden en relevante bestellings- en verzendingsgegevens. Vergeet ook je dienst na verkoop, garantie- en retourbeleid en klachtenprocedure niet: allemaal verplicht te vermelden op je website.
- Algemene voorwaarden: een fundamenteel stuk tekst dat helder moet zijn voor je klanten. Let er goed op dat je klant het document zelf moet goedkeuren én dat hij of zij het zowel moet kunnen downloaden als openen via een bevestigingsmail.
- Privacy: respecteer de rechten van je klanten en zorg voor een duidelijk privacybeleid op je website. Door een opt-in te gebruiken, vraag je ook eerst expliciete toestemming van je klant om automatische (reclame)boodschappen te sturen.
- Herroepingsrecht: zorg voor duidelijke informatie én een modelformulier rond het afzien van een aankoop. Je bespaart jezelf een pak overbodige communicatie achteraf.
Meer lezen over je online verplichtingen? De FOD Economie en dienst Consumentenbescherming bieden je de essentiële informatie.
Plannen = vertrouwen
Plannen = vertrouwen
Via deze gids kom je al een heel eind om je webshop op een grondige en complete manier te lanceren. Toch kan je best een aparte online strategie bedenken om je e-commerce een extra boost te geven: bijvoorbeeld via een extern webbureau of digitale consultant. De Vlaamse overheid voorziet hiervoor zelfs een subsidie binnen de kmo-portefeuille. De federale overheid steunt je zelfs via een digitale investeringsaftrek. Zo kunnen kleine ondernemingen tot 13,5 procent van de totale opstartkost van de webshop fiscaal aftrekken.
Dankzij een uitgekiende strategie kom je beslist tot een bloeiende webshop. Een keurmerk is dan niet veraf: bezoek Safeshops of BeCommerce om de vlotte e-commercewerking van je bedrijf in het daglicht te zetten. Bij deze diensten krijg je bovendien ook extra assistentie via opleidingen, templates voor online documenten en updates over de e-commercewetgeving.
Lokale leveringsdiensten
Zeker in coronatijden zijn snelle leveringen essentieel. Een pak meer mensen shopt online, waardoor de druk op koeriers groter is geworden. Om lokale e-commerce te stimuleren, zijn hier enkele Antwerpse (fiets)koeriers die je producten snel en veilig bij je klanten kunnen brengen:
CityDepot
Spitsenstraat, Houtdok-Noordkaai 36
2030 Antwerpen
03 232 64 95
sales@citydepot.be
https://www.citydepot.be/nl/
De Fietskoerier
Lange Beeldekensstraat 215
2060 Antwerpen
0490 44 34 66
info@defietskoerier.be
https://www.defietskoerier.be/
On Time Logistics
Kattendijkdok-Oostkaai 5
2000 Antwerpen
0800 99998
info@ontime.be
https://www.ontime.be/
OOVelo
Van Traynellaan 61
2660 Hoboken
0477 80 73 89
info@oovelo.be
https://oovelo.be/
Parcify (onderdeel van B-Post)
Kronenburgstraat 14-16
2000 Antwerpen
Cargo Velo
Kronenburgstraat 72
2000 Antwerpen
0479 33 68 99
info@cargovelo.be
https://cargovelo.be
Het aandeel webshops nam fors toe dankzij de coronacrisis. Online winkelen valt simpelweg niet meer weg te denken uit onze digitale maatschappij. Dankzij deze fundamentele tips voor de opstart van je eigen webshop, sta je al een pak verder bij een boeiende online winkelervaring voor je vaste en nieuwe klanten. Meer weten over de lancering van je digitale winkel? Kom je graag in contact met de juiste professionals voor de uitwerking van een online merkstrategie? Mail ons en we helpen je graag verder!