Meet the Creative: Sven Stas van PRSPCTF
“Als ik kippenvel heb, dan voel ik dat we goed bezig zijn”
Eerlijk, zonder creatives stelt ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. weinig voor. Dus duiken we in onze staalkaart van Antwerps talent en stellen we met trots enkele van onze ambassadeurs voor. Zo is brandarchitect Sven Stas het gezicht achter PRSPCTF, een creatieve studio die commercial brands helpt met hun merkidentiteit.
1. Hoe leg jij je beroep uit aan je familie?
“PRSPCTF is een creatieve studio die bedrijven helpt om hun merk, hun verhaal en de merkbeleving tot leven te brengen. Om hun brand voelbaar te maken aan de eindklant. Dat resultaat bereiken we door middel van een intense co-creatie met onze klant. Pas als we elkaar goed kennen en er totale openheid is, kunnen we het volledige merkpotentieel blootleggen. Dan stippelen we samen een merkstrategie uit en werken die vervolgens uit tot interieur, website, menukaart, templates voor social media… Je kan bij ons dus terecht van concept tot oplevering.”
2. Waar streef je als professional creative naar?
“Een gesamtkunstwerk neerzetten waar alles met elkaar verbonden is en dezelfde boodschap uitdraagt. Er gaat dan ook veel aandacht naar storytelling. We willen het verhaal achter het merk altijd op een dieper niveau brengen. Want als er geen emotionele laag over zit, zal het niet werken. Als ik kippenvel heb, dan meen ik dat we goed bezig zijn en op het juiste pad zitten.”
3. Waar haal je de meeste voldoening uit als je met klanten samenwerkt?
“Ik werk graag met mensen die met hart en ziel een succesvol merk willen uitbouwen. Samen duiken we in een intensief, creatief proces waarin niets te verbergen valt. Als je het vertrouwen van de klant krijgt en je kan next level deliveren, geeft dat fuel om verder te gaan. Soms zijn klanten sceptisch, maar achteraf beseffen ze dat we hen misschien wel beter kennen dan zijzelf. ‘Dit is precies wat we nodig hebben and beyond’, hoorden we al eens.”
4. Naar welk Antwerpse creative kijk je zelf op en waarom?
“Ik kijk op naar de Antwerpse fashion designer Dries Van Noten. Hij staat nog steeds dicht bij zijn merk en blijft letterlijk de creative director. Als designer volgt hij zijn buikgevoel, zodat het goed voelt voor hem. Mode is een complexe, vluchtige sector geworden waar het vakmanschap onder druk wordt gezet. Dries Van Noten gaat hier tegenin en neemt voldoende tijd voor het creatieve proces.”
5. Welke uitspraak, boek of (YouTube)film bezorgde je een nieuw professioneel inzicht?
“In documentaires over modehuizen zoals Maison Margiela of Dries Van Noten zie je hoe waardevol teamwork is voor vakmanschap. Iedereen wordt in z’n kracht gelaten om samen iets neer te zetten. De teamleden zijn kritisch naar elkaar, maar altijd op een constructieve manier. Ze denken altijd in oplossingen, nooit in problemen.”
6. Met welk misverstand krijg je binnen jouw vakgebied vaak te maken?
“Een interieurarchitect wordt nog te vaak gezien als outsider die enkel de kleur van je gordijnen en de muurverf kiest. Tv-programma's bekrachtigen dat helaas. Maar het geeft een vertekend beeld van de impact die ik wil maken. Tegen mijn klanten zeg ik weleens: over kleuren en prints hoeven we niet te discussiëren, de brand zal ons vertellen of we juist zitten. Als interieurarchitect kies ik geen interieurspullen. Ik breng alles terug tot een brand waarmee ik emoties oproep.”
7. Hoe ziet jouw ultieme droomproject eruit?
“Mijn wilde droom is om bij Dior binnen te wandelen en the full shebang voor hen te kunnen doen, van interieur tot de volledige merkbeleving die eromheen hangt. Volledig in overleg met hun designers. Ze hebben de middelen om alles tot in de kleinste details uit te werken en daardoor een groot verschil te maken. Dat moet zalig zijn. Ik heb ook veel voeling met hun vakmanschap en geloof dat mensen zien wie ik ben door wat ik uitstraal en wat ik aan heb. Ik lééf mode en heb een groot hart voor de modesector, dus dit droomproject ligt perfect in het verlengde van mezelf.”
Tekst: Studio Lima