Leidraad voor creatieve ondernemers
Deel 1: vijf messcherpe tools om je zaak te starten
Starten in de creatieve sector is ongetwijfeld avontuurlijker dan in andere sectoren. Je moet jezelf durven smijten en blootgeven om je creatief werk op de markt te brengen. Alle hulp is daarom welkom: samen met Flanders DC brengt ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. een meerdelige reeks met gerichte tips voor creatieve zelfstandigen.
In dit artikel: vijf essentiële tools voor startende ondernemers.
Business Model Canvas: maakt je zakenmodel het onderscheid?
Elk bedrijf heeft een businessmodel dat fungeert als een ecosysteem en de motor draaiende houdt, als het goed is afgesteld. De perfecte tool om je hierbij te assisteren is het Business Model Canvas of BMC: het helpt je eenvoudig je businessmodel in kaart te brengen en na te gaan of je geen kansen mist. Via een praktisch overzicht krijg je alle factoren in kaart die mee invloed hebben op de waarde van je bedrijf. Bovendien is het de perfecte tool om nieuwe ideeën te bedenken, waarmee je jezelf kan onderscheiden van je de concurrentie.
Een template van het Business Model Canvas en een video met uitleg over de negen basisbouwstenen vind je hier. Hoe zowel starters als gevestigde ondernemingen het canvas kunnen gebruiken als innovatietool, leer je in deze webinar.
Businessplan: het masterplan voor je bedrijf
Met het Business Model Canvas heb je al een betrouwbare, visuele basis. De volgende stap is een businessplan, waarin je de effectieve doelstellingen van je zaak in een strategie giet om die binnen een bepaalde termijn te behalen. Je omschrijft in een business plan heel letterlijk en concreet wie je team is, hoe haalbaar je idee wordt (via cijfers en klantenanalyses), wat je financiële scenario’s zijn en hoe je de toekomst wil aanpakken.
Een goede voorbereiding is het halve werk: stop voldoende tijd en moeite in je businessplan. Je mist enkel kansen wanneer je als een ongeleid projectiel start met je zaak. Begin met een propere lei en zet je strategie duidelijk op papier: gebruik daarvoor deze Word-template.
Financieel plan en kasplanning: controle over je cijfers
Een verstandige creatieve ondernemer houdt een scherpe kijk op de cijfers. Een belangrijke tool daarvoor is het financieel plan: het overzicht van de verwachte inkomsten en uitgaven van de komende twee à drie jaar. Weet je niet goed hoe te beginnen? Gebruik dan de template die Flanders DC met een financieel expert opstelde.
Naast het financieel plan is ook de kasplanning cruciaal. Dat document helpt je geldproblemen te voorkomen via een detailweergave van je inkomsten en uitgaven. Enkel zo vermijd je tijdelijke cashflow problemen. In deze tutorial leer je hoe een kasplanning een onmisbaar is. De Flanders DC-template voor je kasplanning download je hier en ook in de Flanders DC ondernemersgids vind je meer uitleg.
Prijs In-zicht: welke prijzen hanteer je?
Ontzettend veel creatieven worstelen met hun prijszetting. Prijsinzicht.be is het ideale vertrekpunt om je minimumprijs te kennen: het bedrag dat je minimaal moet vragen om alle kosten te dekken. Deze handige tool brengt alle kosten in kaart en toont helder hoeveel je aan een bepaalde prijs moet verkopen om break-even te draaien. Met deze info kan je daarna de prijzen vergelijken, zowel met de markt als op basis van value based pricing.
GPS-brainstormkit: Inspiratie, anyone?
De vier bovenstaande hulpmiddelen zijn essentieel om je fantastische idee te vertalen naar een gezonde onderneming. Heb je toch een idee of concept waaraan nog gewerkt moet worden of zoek je gewoon inspiratie? Check dan zeker de GPS-brainstormkit: het geeft je een gestructureerde methode om met maximum vijftien personen te brainstormen en om antwoorden te zoeken op je eigen vraagstelling. In een sessie van een halve dag bedenk je vlot meer dan honderd ideeën die zich baseren op zes relevante trends. Daaruit destilleer je drie uitgewerkte projecten of acties waar je meteen mee aan de slag kan.
Zowel voor starters als gevestigde waarden kan het ondernemerschap vol valkuilen zitten. Met deze tips start je alvast met een duidelijke structuur en uitgekiende strategie. Wil je graag meer info of advies? Vraag gerust om raad of stuur een mail.