Dure of duurzame fotografie?
Drie tips van Toon Grobet
Onze eerste indruk wordt gevormd door een beeld. En dat is best kwalitatief, gemaakt door een professional. Architectuurfotograaf Toon Grobet legt uit waarom, zodat jij straks je keuze kunt maken tussen dure of duurzame fotografie.
“2020 leerde ons dat visuele communicatie belangrijker is dan ooit tevoren”, vertelt Toon. “Want met de foto’s op je website of webshop vormt de klant een eerste indruk. Zeg gerust dat je visuals een grote impact hebben op je imago."
"En toch zie ik veel ondernemers blunders begaan met hun visuele communicatie. Ja, een goede fotograaf is relatief duur ten opzichte van een amateur. Maar een creatieve professional is veel meer waard dan hij eigenlijk kost. Dat is het verschil tussen dure en duurzame fotografie.”
Een duurzame fotograaf…
1. stuurt de perceptie
“Foto’s wekken emoties op. Het zijn emotionele herinneringen aan unieke plaatsen, mensen, momenten. Maar niet enkel wat er in beeld komt is belangrijk. Ook hoe iets in beeld wordt gebracht, telt mee. Want met beeldtaal kan je de perceptie van je klanten sturen, in positieve én negatieve zin.”
"Als je een taalfout maakt, schaadt dat je imago. Dat geldt ook voor beeldtaal. Net om dat te vermijden, reken je op een professional. Met zijn of haar kennis van fotografietechnieken, vormen, kleuren... zorgt die ervoor dat jouw uitstraling in lijn ligt met wat je wilt communiceren. "
"Dat is wat je noemt een sterk concept. Dat voelen je klanten ook. Net daarom moeten gebouwen die ik ga fotograferen pico bello zijn: verzorgde tuin, propere gevels, gelapte ramen. Ik zoek de juiste lichtinval, wacht op het juiste daglicht en zelfs op het juiste seizoen, zodat die beeldtaal op z’n sterkst is.”
2. capteert esthetische én technische schoonheid
“Met geduld en creativiteit kom je een heel eind, maar een goede fotograaf heeft ook technische finesse. Om een esthetische én technisch hoogwaardige foto te maken,
werk ik met een 150 megapixel digitale camera. Mijn camera ziet vier keer meer licht, donker en kleur dan een standaard camera. Is dat overdreven? Nee, het is het minste dat ik voor mijn klanten kan doen. Klanten zijn zelf soms jaren bezig met iets te ontwerpen. Mijn beeldtaal moet die passie weergeven.
3. wordt elk jaar goedkoper
“Wat je zelf doet, kost niets. Daar kan geen fotograaf tegenop. Sta er wel even bij stil dat professionele beelden veel meer opbrengen dan ze op één bepaald moment kosten. Net zoals een kwalitatieve computer, gaat een kwalitatieve foto tientallen jaren mee; als salestool, als communicatietool en later als referentie in je portfolio. Mijn beelden kosten omgerekend zo’n dertig euro per beeld, maar ze worden wel elk jaar goedkoper! Is dat dan dure of duurzame fotografie?”
Kijk en luister naar Toon Grobet op de Sprekersacademie, waar hij de meerwaarde van fotografie onthult.
Wil je nu niets liever dan een professionele fotograaf inschakelen voor high-end foto’s op je website, webshop of andere kanalen? Vind jouw creatieve match via Hire a creative.