Als de technische en esthetische puzzel in elkaar klikt
Studio Dott. verhief cargostep uBee tot een prijswinnend design-item
Een bagagestep die je in drie seconden ombouwt tot een trolley: dat is uBee, het geesteskind van Wouter de Beukelaar en zijn vrouw Marleen. Om hun idee af te toetsen en te ontwikkelen, deden ze mee aan het innovatietraject van APBC. Voxdale en Studio Dott. bleken de perfecte match om hun innovatieve cargostep zowel technisch al design-gewijs vorm te geven. Bedenker Wouter en Alexander van Studio Dott. vertellen over het traject.
Heb je zelf ook een uitdaging of idee dat klaar is voor de volgende stap?#
Begin november starten we weer met een nieuw traject! Ontdek of een samenwerking met een creatief bureau ook jouw onderneming naar een hoger niveau kan tillen! Vraag een gesprek aan via innovatie@apbc.be of ga naar apbc.be/innovatietrajecten voor meer informatie.
WOUTER: “Steps zijn heel compact en wendbaar, maar meestal niet zo veilig. Zeker niet als je er dingen mee wil vervoeren. Vanuit die insteek groeide het idee van de bagagestep. Omdat we het een vrij risicovol en crazy idee vonden, zochten we een klankbord om af te toetsen: is de step conceptueel, technisch en commercieel haalbaar en interessant? Het innovatietraject van APBC leek ons de ideale factcheck. We stelden ons concept voor en al snel toonden heel wat creatieve bedrijven interesse. Zo kwamen we bij Voxdale en Studio Dott. terecht, die ons bijstonden in het vervolgtraject.”
Waarom kozen jullie voor Voxdale en Studio Dott.?
WOUTER: “Er waren tijdens het innovatietraject acht bedrijven kandidaat om verder te werken op ons idee. We kozen uiteindelijk voor Voxdale voor hun sterke technische insteek, want dat luik was toen cruciaal. Later schakelden we Studio Dott. in om de esthetische kant op punt te stellen: we wilden een product op de markt brengen dat niet alleen technisch sterk is, maar ook vlot verkoopt. Het klikte goed en onze samenwerking wierp al snel z’n vruchten af, toen uBee een Red Dot Design Award won. Die prijs hebben we vooral aan Studio Dott. te danken.”
ALEXANDER: “We vonden uBee vanaf het begin een leuk idee en een product waar we zelf in geloofden. Dat enthousiasme bij het team is belangrijk om iets goed te ontwerpen.”
Hoe ging Studio Dott. te werk?
ALEXANDER: “Omdat er al een technische voorstudie was gebeurd, konden wij meteen vrij hands-on aan de slag. We bouwden een aantal rudimentaire testopstellingen en bekeken welke technische basisprincipes we op het ontwerp konden toepassen. Daarna dachten we na over de esthetiek: hoe kunnen we het stepje een toffe en stoere look geven? Want een step is een tof item, maar een bagagecaddy heeft eerder een oubollig bomma-imago. Het was dus een uitdaging om daar een leuke combo in te vinden. Eigenlijk komt het er altijd op neer om door te gaan tot de technische en esthetische puzzel in elkaar klikt.”
Op welke manier was Studio Dott. een meerwaarde voor uBee?
ALEXANDER: “We hebben met Studio Dott. ervaring in verschillende technieken en sectoren, ook in de transportsector. Dat kwam hier goed van pas. Verder was ons divers team een troef. Onze ontwerpers hebben elk hun eigen visie en specialiteit: de ene wat technischer, de andere wat conceptueler of meer gericht op vormgeving. Die samenwerking zorgde voor het resultaat waar we nu zijn.”
WOUTER: “Ik ben altijd gepassioneerd geweest door productontwikkeling, maar heb er geen ervaring in. Dan is het goed om een ervaren partij naast jou te hebben die het traject stuurt. Het was een verrijking om samen te werken met een bedrijf zoals Studio Dott., dat zowel op esthetisch als technisch en commercieel vlak mee nadenkt.”
Verliep de samenwerking vlot?
ALEXANDER: “Ja, het was een leuk en boeiend traject. Af en toe waren er discussies, maar dat is goed. Ken je de uitdrukking ‘zonder wrijving geen glans’? Wel, dat was ook op dit traject van toepassing. We zijn verschillende mensen met verschillende visies, maar dat zorgt er net voor dat je elkaar altijd dat niveautje hoger tilt. Je voelde van alle richtingen - zowel bij Wouter als bij ons team - dat iedereen ervoor wilde blijven gaan en een straf product wilde neerzetten. Dat vind ik altijd mooi om te zien.”
Wouter, waarom is het innovatietraject van APBC een aanrader voor andere ondernemers?
WOUTER: “Het traject is ideaal om een concept te pitchen en meteen te laten challengen door creatieve bureau’s die wel vaker zotte ideeën voorgeschoteld krijgen. Dat is gewoon een hele goede realiteitscheck. Daarnaast kom je natuurlijk in contact met veel creatieve bedrijven, waardoor je goed kan aftasten welke partner bij jou past en de competenties kan aanvullen die je zelf mist.”
Wat staat er nog op de planning in de toekomst met uBee? Gaat het traject nog verder?
ALEXANDER: “We zetten momenteel de laatste puntjes op de i en de elektrische versie van de step moet nog gefinaliseerd worden. Daarna is het aan Wouter en zijn team om het product in de markt te zetten. Natuurlijk volgen wij alles graag op en staan we klaar voor verdere begeleiding, als er problemen opduiken of als klankbord als er keuzes gemaakt moeten worden.”
WOUTER: “We hopen dat uBee over vijf jaar in de winkelrekken ligt in de belangrijkste Europese steden. Onze ultieme droom is om van uBee een sterk merk te maken dat mobiliteitsoplossingen ontwikkelt waar iedereen zich trots mee voelt: omdat het mooi is, maar ook omdat je bijdraagt aan een duurzame maatschappij. Dat is natuurlijk heel ambitieus. We zullen eerst afwachten of uBee aanslaat in België en de buurlanden. Maar als ik mag dromen, dan gaan we ver!”
Geschreven door Nienke Soontjens